Lärorikt!!

Idag har vi haft fin besök av Jenny och Jennie!
Renzo visade väldigt tydligt hur han gick upp i varv och det här var nog en av dom värsta gångerna med att försöka få honom lugn efteråt. Det tog tid och han kämpade emot, samtidigt får jag väl skratta mig lycklig åt att det här var den värsta gången, för det skulle ju kunna vara såååååå mycket mer!

Kul att få träffa Jennie efter några sporadiska hälsningar fram och tillbaka på FB, och kul att någon utomstående kommer och berättar och observerar.  De flesta saker kändes som om man visste men som verkligen tåls att upprepas, om inte annat också för att få en bekräftelse på att man är på rätt spår. Många små aha-upplevelser och överlag väldigt pedagogiskt och bra.

Det jag känner att jag personligen måste träna mest på är tålamod, det fungerar bra när man är hemma en hel dag men att man behåller det lugnet och tålamodet även i vardagen; när man kommer hem från jobb osv och att man inte låter sina "mänskliga" känslor stå i vägen för hur man löser situationen med hunden. Jennie visade verkligen prov på små situationer som man själv inte egentligen tänker på att man gör men som hunden uppfattar, som tex att jag reagerade rent instinktivt på att skydda Renzo när jag såg att balkongdörren skulle slå igen.

Jga har öppnat upp ögonen på ett helt annat sätt och jag vill verkligen lära mig mer om hundens språk, speciellt då jag har en unik liten herre som inte tar vilken skit som helst (läs leksak, godis, m.m). Även där fick jag bra tips och råd av både Jenny och Jennie hur jag kan ladda en leksak till exempel.

Målet är ju självklart att Renzo ska bli en lugn och balanserad hund som ska kunna följa med på i stort sett vad som helst utan att hetsa upp sig, vilket kommer innebära mycket jobb då det ligger i pinscherns natur att lätt hetsa upp sig. Det blir en utmaning men det är absolut inte omöjligt!

Tusen tack för idag tjejer, nu ska jag smälta allt, lära sambo och sedan använda mig av allt detta i vardagen :)

Hoppas jag/vi inte är ett allt för hopplöst fall :p





Trött lill-kille efter fin besök!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0